Nog meer Zuidkust - Reisverslag uit Owaka, Nieuw Zeeland van Jo en Maria Smeets - WaarBenJij.nu Nog meer Zuidkust - Reisverslag uit Owaka, Nieuw Zeeland van Jo en Maria Smeets - WaarBenJij.nu

Nog meer Zuidkust

Door: Jo en Maria

Blijf op de hoogte en volg Jo en Maria

15 December 2016 | Nieuw Zeeland, Owaka

Op weg hierheen kwamen we langs Waikawa We doken in een klein museeumpje, volgepropt met alles wat er maar in past.
Eerste Wereldoorlog, vergane schepen, kleding,gebruiksvoorwerpen, opgravingen, scholen, goudzoeken, enz.ook een er tegenoverliggend kerkje hoort erbij.Dat is overigens al 20 jaar gesloten. Omdat Nieuw Zeeland bevolkt is vanuit alle windstreken.is hier geen echte cultuur waar een religie in genesteld is zo vertelde de beheerder.Iedereen bracht iets mee vanuit het eigen land.De beheerder was ook kritisch over het niet meer naleven van ,vaak ongeschreven, traditisch. Zoals b.v.een bedrijf dat van vader op zoon overgaat.Veel vroegere vanzelfsprekendheid gaat vandaag de dag niet meer op.Dat heeft o.a tot gevolg dat dat er veel minder kinderen zijn en dat er nu een schoolbus rondtoert om de kinderen naar de streekscholen te brengen
Op het platteland is hier ook weinig werk.
We vinden hier ook een free camping op een glooiend terrein.
Het regent de gehele nacht, plassen water,Eerst de camper naar boven op een grindvlak..Na het ontbijt richting Chaslands, iets Oostelijker. 11.00 uur. Inmiddels klaart het op en de eerste zonnestralen laten zich weer zien.
De aanduiding MC Lean falls kunnen we niet weerstaan en even later lopen we weer door een mooi stukje tropisch regenwoud. Na een klein halfuur zien we een grandioze waterval.Eigenlijk bestaat hij uit meerdere watervallen maar het geheel is werkelijk schitterend.Maria vraagt een jongeman om een foto te nemen en hij blijkt uit Bolsward te komen.
Hij is langer hier gebleven omdat hij hier een vriendin heeft gekregen .
Ze komt uit Cornwall.
We rijden door naar Nuggetpoint.
Ook hier moeten we een flink stuk lopen naar het uitzichtpunt bij de vuurtoren. Onderweg zien we onder op de rotsen al enkele zeehonden liggen
en boven gekomen nog veel meer.Ook met jongen.
Achter de vuurtoren zijn er ook nog maar daar is een ontzettend harde wind. We genieten vooral van de spartelende kleintjes.
Op zoek naar een camping vinden we er een op een onverwachte plaats.
De eigenaar is 5 jaar geleden begonnen en er is nog veel te doen.
Het is netjes maar geen wasbakken en een erg kleine keuken.
Meerdere jongeren zijn hier bezig dus we koken in de camper .,smorgens wassen we wel af in de keuken ,er is dan plaats genoeg

• 15 December 2016 - 17:01

Mia En Joep:

Ho, ho, ho, ik hou het lezen bijna niet meer bij, maar wel erg leuke verhalen. En al die beesten van dichtbij te zien lijkt mij bijzonder. Geweldig om dit allemaal te lezen. Ga zo door!

• 15 December 2016 - 17:22

Rob :

Hallo,
    Vanaf mijn werk, tja ik moest toch weer beginnen, lees ik jullie verslag(en) en ik zie de Mc Leans waterval weer zo voor me. Jullie zitten dus in de Catlins, het ruige en niet zo bekende stukje zuid NZ met die aparte bomen. En ook jullie hebben weer een vuurtoren gevonden... Wel vervelend om te lezen dat het regent.
    Wij hebben ook zo'n ervaring meegemaakt toen we bij een waterval stonden, en we vroegen een jongen om een foto te maken, bleek het ook een Nederlander te zijn. Sowieso weer veel Nederlanders tegengekomen.
    En wat kunnen die zeehonden stinken he ?

• 17 December 2016 - 10:54

Tiny En Jan :

Geweldige verhalen....wij houden het goed bij...alleen op dit moment is de site in revisie.....er wordt aan gewer
    kt.
    We zien nog foto's graag tegemoet.
    Mia en Huub wensen jullie een prachtige verblijf te Nieuw Zeeland en Australië

• 20 December 2016 - 20:21

Sylvia En Jan:

Blijf vooral genieten. Fijne feestdagen en een geweldig 2017. Tot volgend jaar. Heel veel groetjes van ons

• 22 December 2016 - 17:09

Mia En Joep:

Prettige Kerstdagen in de zon en een gezellig einde van 2016 en een goed begin van 2017! Veel plezier aan de andere kant van de wereld! Groetjes..