De Zuidkust - Reisverslag uit Owaka, Nieuw Zeeland van Jo en Maria Smeets - WaarBenJij.nu De Zuidkust - Reisverslag uit Owaka, Nieuw Zeeland van Jo en Maria Smeets - WaarBenJij.nu

De Zuidkust

Door: Jo en Maria

Blijf op de hoogte en volg Jo en Maria

15 December 2016 | Nieuw Zeeland, Owaka

10 december
Vandaag proberen we zo ver mogelijk naar het Zuiden te komen dan hebben we nog wat mogelijkheden voordat we naar Dunedin gaan.
Vanuit Te Anau naar Manapouri omdat rechts van die weg twee sites zijn van Lord of the Ring. Moeilijk te vinden maar w.'s. Hebben we iets gevonden.
Dan via Clifden-Orawia met een omweg naar Winston.
Daar wat rondgetourd om een free camping te vinden.Uiteindelijk komen wederrechtelijk op een parkeerplaats in Edendale.
En we staan daar helemaal alleen.
Na het eten Even door het dorp gelopen. Twee hoofdwegen met daarop enkele dwarsstraten. Motel, enkele winkeltjes, een tankstation dat gesloten is op zaterdag,zondag en feestdagen en een melkfabriek.
Jawel, en die draait goed met al die koeien uit de buurt.
Dubbele tankauto s rijden af en aan en op de parkeerplaats van de fabriek staan 10 tallen auto's van werknemers. Er ligt een spoorlijn maar we hebben geen trein gezien of gehoord.
De weg hierheen liet veel weiden zien, veel vlakke dalen maar ook bergweiden.Meest schapen en koeien maar ook wat herten en enkele lama's. De bergen worden lager naar het Zuiden toe.
,s morgens even teruggereden om te tanken want we gaan de kustwegen op.
Zo,n 60 km Zuidelijker ligt Waipapapoint. Daar zouden zeeleeuwen zijn.
Aangekomen direct naar het strand bij een vuurtoren
. Even later zien we inderdaad een zwart kopje oven water komen.
De zeeleeuw zwemt wat heen en weer en daar is nummer twee Ook!
Even later komen ze beiden uit het water en geven een show eg van hobbelen, liggen en gapen en gaan weer terug. Even later komt er een weer het strand op en rolt zich door het zand, blijft liggen, wappert et de vinnen niet laat zich goed bekijken. Als nummer twee ook terugkomt volgt er gegrom en komen ze beiden per ons af.Snel de duinen in want het is hun terrein.
Na wat eten in de camper op weg naar Curio Bay, waar een strand is van versteende bomen. Zowel stamresten met of zonder wortels als liggende bomen zijn er te zien.De zeehonden of pinguïns laten het afweten.
Als we op de terugweg zijn omtrent plotseling een pinguïn aangehuppeld vanuit zee. Wat een koddige manier van lopen. Hij is erg voorzichtig, gaat de bebossing in en is verdwenen. Even later komt hij weer te voorschijn en gaat de weg terug. Mooi om dit te kunnen zien!