Naar de gletsjer. - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Jo en Maria Smeets - WaarBenJij.nu Naar de gletsjer. - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Jo en Maria Smeets - WaarBenJij.nu

Naar de gletsjer.

Door: Maria

Blijf op de hoogte en volg Jo en Maria

14 December 2016 | Nieuw Zeeland, Franz Josef

5 december.
Vandaag worden we al vroeg wakker .
We horen dat er een helikopter aan komt gevlogen en als we naar buiten kijken zien we naast ons drie mensen uit de auto komen en naar een helikopter gaan. Blijkbaar hebben ze al om 8 uur een vlucht geboekt boven de gletsjer.
Voor ons dus ook tijd om op te staan.
Met enige regelmaat blijven mensen komen en inmiddels vliegen er drie helikopters.
Na het ontbijt gaan we op weg naar de Franz Jozef Glacier.
Het is weer een hele mooie route langs bergen en dalen met schapen en mooie uitzichten. We genieten er van om door dit nationaal park te rijden.
Als we hier aan komen lijkt het wel een klein Valkenburg.
Topdrukte en helikopters die af en aan vliegen.
Eerst een bakje pompoensoep en dan gaan we op pad naar de gletsjer.
Een wirwar van echt grote en kleine stenen.
Het is ongelooflijk dat de natuur zoiets maakt.
We komen langs een aantal kleine watervallen en steeds korter bij die grote klomp ijs.
We kunnen er niet helemaal naar toe om veiligheidsredenen.
We merken wel duidelijk dat het kouder wordt.
De gletsjer lijkt al verteren te zijn gegaan.
In 150 jaar ongeveer een kilometer.
De route is drie kwartier, maar wij doen er met fotos maken en steentjes zoeken wat langer over.
Terug naar de auto en we rijden een stuk terug naar Okarito.
We willen naar een vrije camping aan de Tasmanzee.
Na het eten nog even naar zee en we genieten van een heftig waterspel met sterke tegengestelde stromingen. Het lijkt bijna een draaikolk.
Nog gezellig gesprek gehad op het strand met een hippie koppel.
We hadden hun al eerder getroffen op de goudzoekers plaats.
S avonds nog ter ere van Sint Niklaas wat speculaas gegeten, wat we hadden meegenomen.

Leuke anecdote:
We waren op een leuke camping, die in country stijl was.
Er waren leuke etalages met allemaal thema's, de was doen , fotografie, de timmerman enz.
Het was bedtijd en ik ging nog even naar toilet, we stonden met twee campers naast elkaar op dat plekje.
In gedachten liep ik terug naar de camper en per ongeluk maakte ik de deur van de camper naast ons open.
De man en vrouw in deze camper schrokken zich rot en ik ook.
Close de door of zoiets riep de man.
Snel de deur weer dicht onder het meermaals sorry zeggen.
Nog zei ik een paar maal sorry en ging de goede camper in waar Jo was.
Ik moest nog even van de schrik bijkomen voordat ik kon gaan slapen. Smorgens maar wat langer geslapen tot de buren vertrokken waren.
Jeetje jeetje!!!

• 14 December 2016 - 12:17

Marcel:

och ja, zolang je maar niet in de verkeerde camper in bed duikt.....

• 14 December 2016 - 14:35

Jean-marjo:

ja ja.tis wat.

• 14 December 2016 - 17:42

Mia En Joep:

Ja, dat is een bak! Maar dat je er zo in kunt van buiten??? Leuk van de speculaas, je kunt toch niet echt zonder de Hollandse gebruiken!

• 15 December 2016 - 17:27

Rob :

Oeps, ja ze zijn ook allemaal groen, die Jucy's...

• 17 December 2016 - 21:55

Jan Smeets:

Foei foei Maria, katjes knijpen in het donker......